Wil jij, HSP’er, van overleven naar genietend leven?

Hierbij geef ik je handreikingen die praktisch toepasbaar zijn, maar vooral  realistisch uitvoerbaar. Ook voor jou!

Wat betekent het om in deze tijd te leven? Je krijgt een overvloed aan informatie, het tempo ligt hoog, je staat constant “aan”, je moet gelukkig zijn, je moet aan allerlei verwachtingen voldoen en al zeker van jezelf. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar daar schieten we niet zoveel mee op want dat zijn open deuren. Daar vertel ik je niets nieuws mee. Je kunt je pas ontwikkelen als je niet meer hoeft te overleven.

Wat kun jij zelf doen om je leven in te richten op een manier die beter bij jou past? Hoe kun jij moeiteloos jezelf zijn en in verbinding blijven met jezelf in plaats van je energie kwijt te raken aan energievreters?

Je gevoeligheid brengt uitdagingen mee in je leven en vraagt extra aandacht voor energiemanagement. En dat doe je zo:

  • Voel bij jezelf hoeveel energie je hebt op dit moment. Maak het meetbaar door er een cijfer aan te geven waarbij een 0 staat voor: ik kan bijna mijn bed niet meer uit en het cijfer 10 voor: jippie, ik bruis van energie. Doe dit 2 of 3 keer per dag en schrijf het op in een schrijfblokje dat je op de keukentafel hebt liggen maar het kan ook in de notities in je telefoon natuurlijk. Maak kort een aantekening bij het verloop van je energie.
  • Als je ‘s morgens opstaat en je energiecijfer is een 5 dan kun je erbij noteren hoe je geslapen hebt en als je niet zo goed geslapen hebt eventueel toevoegen waardoor je minder geslapen hebt.
  • Vervolgens schrijf je rond de middag nog een keer je energiescore op en als het dan een 6 is, sta dan even stil bij deze toename ten opzichte van vanochtend, wat heb je gedaan waardoor het toegenomen is?
  • En dan doe je dit nog een keer in de avond. Oei een 3: hoe kan dat? Wat is er gebeurd dat mijn energie gedaald is? Noteer weer even kort je bevindingen.

Zo krijg je snel informatie over jouw energie en inzicht in jouw energiegevers en energievreters. Vervolgens ga je bekijken wat je kunt doen om de energiegevers vaker in je agenda te zetten en je energievreters meer uit te bannen. Praat er over met je partner of een vriend of vriendin. Vraag hun hulp of tips.

Een idee kan zijn om tijdelijk en liefst ook structureel prikkels te verminderen. Een gemakkelijke manier is om vaker een wandelingetje te maken. Bewegen is bovendien ook heel goed voor je, maar daar gaan we vandaag niet verder op in. En om dit structureel te regelen: maak ontspanning belangrijk. Neem het op in je dagelijkse routine. Integreer het in je dagelijkse leven maar dan wel op een manier die bij jou past en ook uitvoerbaar is. Leg de lat niet te hoog en als het een dag niet lukt, dan doe je het de volgende dag wel weer. Geen probleem, alles wat lukt is super!

Geniet ervan! Het zonnetje schijnt: ook voor jou!