Selecteer een pagina

Helaas krijgt het fysieke aspect van een burn-out maar weinig aandacht. Dit terwijl het door sommigen als de oorzaak van die burn-out wordt gezien. Anderen bestempelen het fysieke deel echter als een gevolg. Tja, wat is nu de waarheid?

Laten we eens nader kijken naar de fysiologische (de processen in je lichaam betreffende) reacties die in jouw lijf plaatsvinden. Je hormoonhuishouding bestaat voor een deel uit stresshormonen zoals adrenaline, cortisol etc. Van nature uit zijn we nog steeds geprogrammeerd op acute stress: er staat een leeuw voor je en je gaat die natuurlijk niet aaien maar je stresshormonen schieten je te hulp en je komt in actie, je gaat vechten (of je gebruikt een wapen om de leeuw te doden) of vluchten. Vervolgens helpen je stresshormonen je weer door een tegengestelde reactie in gang te zetten: je mag weer ontspannen, je komt tot rust.
In onze huidige tijd hebben we echter last van chronische stress: we komen niet meer in die rust-toestand terecht. Ons lichaam kan zich soms niet eens meer herinneren wat ontspannen is. De spanning in ons lijf blijft hoog en ook het hormoon cortisol blijft verhoogd aanwezig. Dit heeft allerlei gevolgen voor ons lichaam en onze gezondheid want cortisol onderdrukt bijvoorbeeld het immuunsysteem. Je lijf is immers vanwege de (chronische) stress bezig met overleven en niet met leven. Zo wordt ook je spijsvertering stilgelegd want dit heeft nu geen prioriteit vindt jouw lichaam.
En dan hebben we het nog niet eens over de effecten die plaatsvinden in je brein die op termijn leiden tot gebrek aan concentratie, geheugenverlies etc.
Ons lichaam werkt nog steeds als ware we een beest. Maar de fysiologische reacties passen niet meer: we kunnen niet wegrennen of vluchten voor onze hypotheek of andere stressoren in ons leven. We hebben wel last van de nadelige effecten die deze reacties veroorzaken.